Sprzedam portal lub podejmę współpracę - oferty na legnica@legnica.net.pl

Dodatkowo: administracja stronami www, dodawanie ogłoszeń, instalacja i zarządzanie sklepami internetowymi

 
WIADOMOśCI    dodał: Robert Osowski    2013-04-07    Legnica (dolnośląskie)    Tekst: A A A < >
 

Mróz czy ZDM? Kto odpowiada za opóźnienia? Dokumenty wskazują na...

Siedziba ZDM


Ach, te szyny...


Ostatnio w modzie jest odkrywanie XIX w. kostki


Doceniają to nawet ogólnopolskie media (screen: dyr. Szymkowiak w Wiadomościach TVP)


W sumie i tak lepsza poniemiecka kostka niż taki asfalt


A miało być tak pięknie...


W 2006 roku Tadeusz Krzakowski kusił legniczan hasłem "Prostą drogą w przyszłość", a będąca zapewne pod jego urokiem firma CONCEPT stworzyła slogan reklamowy "Legnica. Z nią zawsze po drodze". Wydawałoby się, że w tym mieście w sposób wyjątkowy dba się o drogi. Jednak tak nie jest, o czym świadczy choćby stan, do jakiego doprowadzono ulicę Jaworzyńską. Remonty dróg w Legnicy to niestety pasmo porażek, przynajmniej jeśli chodzi o dotrzymywanie terminów.(1) (2) (3)

Nie pamiętam, żeby jakaś inwestycja drogowa w Legnicy zakończyła się w terminie. Jako przyczynę najczęściej podaje się tzw. niesprzyjające warunki atmosferyczne. Bywa, że winne okazują się odkryte podczas remontu drogi szyny tramwajowe, piwnice i inne niespodzianki, o których wykonawca nie miał pojęcia. Czy jednak te informacje podawane do publicznej wiadomości są zgodne z prawdą?

Postanowiłem to sprawdzić. Na portalu lca.pl znalazłem ciekawe wypowiedzi Andrzeja Szymkowiaka, dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Legnicy. Na pytanie o przyczyny opóźnienia przy remoncie al. Piłsudskiego dyrektor ZDM stwierdził, że: "(...) W grudniu prace te zostały przerwane ze względu na atak zimy.(...) Umownej kary za niedotrzymanie terminu wykonawcy nie naliczyliśmy. Bo za zimę kary się nie płaci."

Zatem po raz kolejny winna okazała się pogoda. Co jednak w tej sprawie mówią dokumenty?

Umowa z dnia 11.10.2012 r. (23/2012) na "Przebudowę zatok autobusowych wraz z wymianą nawierzchni jezdni al. Piłsudskiego w Legnicy" (etap I) została podpisana z konsorcjum firm "POL-DRÓG Dolny Śląsk" S.A i BUDRIM sp. z o. o. Opiewała na kwotę prawie 1,5 mln PLN i miała zakończyć się 10 grudnia 2012 r.

Za niedotrzymanie terminu Wykonawcy groziła (art. 8) kara w wysokości 0,1% wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień zwłoki. Jednocześnie w załączniku do umowy znalazł się zapis, tak często cytowany przy remontach legnickich ulic, w którym jest mowa o zmianie terminu wykonania umowy z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych.

Jednak to nie na ten zapis powołał się wykonawca, który 26 listopada 2012 r. wnosił o przedłużenie terminu końcowego umowy z 10 na 30 grudnia 2012 r. Ten 20-dniowy poślizg Wykonawca tłumaczy: "(...) opóźnieniem otrzymania od Państwa zatwierdzenia organizacji tymczasowej wg Etapu 1B wraz z programem sygnalizacji świetlnej, które otrzymaliśmy w dniu 22.11.2012 r." Jeszcze tego samego dnia podpisano aneks do umowy, w którym wskazano nowy termin zakończenia umowy na 28 grudnia 2012 r.

Czyli, że opóźnienia przy realizacji tej umowy nie nastąpiły "ze względu na atak zimy". Winny jest wyraźnie wskazany, a późniejszy "poślizg" był tylko następstwem wcześniejszych zaniedbań. Czy ktoś za nie poniósł odpowiedzialność to już słodka tajemnica dyrektora ZDM.

Ponieważ do końca grudnia również nie ukończono remontu, kolejny termin został ustalony na... 31 maja 2013 r. Biorąc nawet pod uwagę, że styczeń i luty były wyjątkowo "zimowe" to jednak robotnicy, którzy zaczęli pracę w pierwszym tygodniu marca, na dokończenie prac dostali więcej czasu niż pierwotnie zakładała umowa na wykonanie całego remontu.

Jak do tego doszło? Zapytałem dyrektora Szymkowiaka. Otrzymałem tylko załącznik informujący o przedłużeniu remontu oraz pismo w sprawie tzw. "środków niewygasających". Mój wniosek o przesłanie pisma, w którym to wykonawca zwraca się o kolejne przedłużenie terminu umowy i wyjaśnienie, dlaczego ten termin jest tak odległy, dyrektor potraktował jako informację publiczną przetworzoną. To stara sztuczka często stosowana przez urzędników, którzy nie mają ochoty udostępniać IP. Na szczęście w przypadku dyrektora Szymkowiaka obeszło się bez kierowania sprawy do WSA. Wytłumaczyłem dyrektorowi, czym jest w istocie "informacja przetworzona" i otrzymałem w końcu odpowiedź. Jeśli tak to można nazwać.

Okazało się, że "data zakończenia robót została ustalona na bezpośrednim spotkaniu Wykonawcy i Inwestora.", a ustalając w/w termin dyrektor Szymkowiak uwzględnił:
- zakres robót jaki pozostawał do wykonania,
- warunki atmosferyczne i technologię robót - c.a do 15 kwietnia zwyczajowo nieczynna jest wytwórnia mas bitumicznych.


Jak dla mnie to trochę dziwne, że takie decyzje podejmuje się bez "zbędnych" dokumentów, na spotkaniach w cztery oczy, ale widocznie w ZDM takie są zwyczaje. Nie przekonuje mnie argument, że oceniając "zakres robót jaki pozostawał do wykonania" stwierdzono, że na dokończenie umowy potrzeba jest więcej czasu, niż umowa przewidywała na cały remont. Podobnie dziwne jest tłumaczenie, że wzięto pod uwagę "warunki atmosferyczne i technologię robót - c.a do 15 kwietnia zwyczajowo nieczynna jest wytwórnia mas bitumicznych."

Roboty zaczęły się na początku marca, więc na dokończenie remontu były 3 miesiące. Biorąc nawet pod uwagę kapryśną pogodę, to należy pamiętać, że chodzi o dokończenie robót, a nie wykonanie remontu od początku. Jeśli chodzi o stwierdzenie, że wytwórnia mas bitumicznych jest zwyczajowo czynna od 15 kwietnia, to należy przypomnieć, że również "zwyczajowo" jest czynna do 15 września, a więc planowanie remontu drogi od 11 października do 10 grudnia w świetle powyższego było bardzo nieprzemyślane.

Reasumując.
ZDM nie dostarcza na czas zatwierdzenia organizacji tymczasowej, co powoduje przesunięcie terminu na koniec grudnia. Remont i tak nie zostaje ukończony, więc ZDM bez wniosku, na "spotkaniu Wykonawcy i Inwestora" ustala kolejny, bardzo odległy termin zakończenia prac. Znowu, oprócz zimy nie ma winnych (choć dokumenty temu przeczą) za opóźnienie.

Remont na al. Piłsudskiego trwa. Zostały jeszcze prawie dwa miesiące do terminu wskazanego w drugim załączniku. Czy będzie to termin ostateczny? Czas pokaże :)

 

Brak komentarzy. Dodaj swój komentarz.

Dodaj swój komentarz

Musisz być zalogowany i posiadać profil Obywatela.
Komentarze można wysyłać z serwisu LiveCity.pl

  • LEGNICA

  • Kalendarium
mapa Polski 07:47
16:27
położenie51° 12' N
16° 09' E
średnia wys.125 mpowierzchnia56 kmludność104 500kierunkowy76tabliceDLkody59-200 do 59-220

Legnica na mapie

Herb Legnicy

Legnica (dawniej Lignica, niem. Liegnitz) to ponad 100 tysięczne miasto, którego powierzchnia wynosi 56 km kw. Położona jest w widłach rzek Kaczawy i Czarnej Wody, na pograniczu Pogórza Sudeckiego i Niziny Śląskiej na 51:12 szerokości północnej i 16:10 długości geograficznej wschodniej.

Jest trzecim co do wielkości (po Wrocławiu i Wałbrzychu) miastem w województwie i 39. w Polsce. Klimat zaliczany jest do najcieplejszych w Polsce - średnioroczna temperatura wynosi ponad 8,5 stopnia C.

FotoAlbum

Stadion Miejski Park Miejski 03.05.2004 Rynek Zakaczawie 2004.06.23 Budowa galerii przy ulicy Chojnowskiej 26.06.2006 Ulica Powstańców Śląskich 03.05.2004 Zamek Piastowski Zakaczawie 26.06.2004 Budynek po Dresden Banku 02.05.2004 Kąpielisko Kormoran Park Miejski Kamieniczki Śledziowe

Orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej

Zamawiający prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „zimowe utrzymanie dróg gminnych oraz ciągów pieszych”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych, w dniu 8 września 2009 r., pod nr 237278-2009. W dniu 3 września 2009 r.

WYROK KIO/UZP 1420/09 z dnia 2009-11-19